top of page

עולים שלב - "גם פיקאסו התלבט" או "אתם לא לבד"


Artists society

"עולים שלב" או "אתם לא לבד"

כל יוצר גדול עובר כשלונות בדרך, וגם אם נראה שהוא לבד - יש המון עזרה משמעותית מאחורי הקלעים, שגם היוצר עצמו לא תמיד מודע אליה. אם אתם אמנים בתחילת או באמצע הדרך ומוצאים את עצמכם מתלבטים, עייפים מנסיונות וכשלונות או שאין לכם מושג איך אפשר להתפתח מכאן, ואתם בכל זאת קוראים שורות אלו - סימן שיש לכם מחוייבות לעצמכם ושהגיע הזמן לשלב הבא.

מהו השלב הבא? אתם לא לבד

הגיע הזמן להבין שבמסע שלכם, יש משמעות לאנשים שעוזרים בדרך, וחשוב ללמוד להיעזר כדי לגדול. אז מצד אחד אתם לא לבד, או לפחות יכולים להיות לא לבד אם תפעלו בכיוון, כדי לקבל תמיכה. מצד שני, את ההתפתחות האישית בכל מקרה אתם עושים ולא אף אחד אחר, ומי שמרוויח מזה יותר מכל הוא הקהל שלכם - אלו האנשים שמתרגשים ממה שיש לכם לתת לעולם, אלו שעוקבים אחריכם ומקבלים תזכורות ומוטיבציה לקום בבוקר. לפעמים ליצירה שלכם יש חלק מהותי כאור קטן בחושך גדול בחייהם של אנשים, וזה המון. שוב, אתם לא לבד - הקהל מחזיק את היצירה מהצד השני, יש לו תפקיד והיצירה היא ביניכם לבין הקהל שלכם.

הלוואי שהיה לי אמרגן, סוכן או לפחות מזכירה…

מכירים את התחושה? או אולי אפילו כבר יש לכם ואז אתם מבינים את הערך של מישהו שפועל לטובתכם יחד איתכם, כי יש הרבה עבודה, בואו נודה. העניין הוא שאנחנו לא תמיד בשלים ל"ניהול אמנותי", ובדרך כלל בתחילת הדרך אין לנו ממש תקציב. אז מה עושים? חשוב שנלמד לנהל את עצמנו כמה שאפשר, עד שנגדל מספיק. אפשר לקבל יעוץ, ללמוד מספרים, מהאינטרנט ומאמנים אחרים שמוכנים לעזור.

כאן למשל, אני נעזרת באמנית אחרת שבמקרה גרה איתי בבית:

לפעמים מקבלים עזרה מאמנים אחרים

אמא'לה, לגדול זה מפחיד!

אם חשבנו שזה קשה להתפרנס מיצירה, להתמיד בשטף היצירתי שלנו לאורך זמן, להיות בקשר ובקשב לקהל שלנו, לנהל חשבונות ולעשות טלפונים - יש גם את הצד השני של המטבע - להצליח. פחד מהצלחה יכול להיות מונע מאמונות שיש לנו לגבי הצלחה, ואפילו משפטים ששמענו: "הצלחה מסחררת" למשל - מצד אחד נשמע עוצמתי, מצד שני סחרחורת זה לא הכי נעים. סיפורים כמו: "עלייתו ונפילתו של…" על 15 דקות של תהילה אצל אמנים מפורסמים, התמכרויות וקשיים אחרים שלעתים מגיעים יחד עם פרסום וגדילה. אז קודם כל, קחו נשימה עמוקה ותראו איך אתם מול האפשרות של הצלחה. יש המון שיטות של שינוי הגישה והתפיסה שלנו, ביעוץ/טיפול אישי או בלמידה על היחסים שלנו עם כסף (כמו ההדרכות של יונית ורבר, שעברתי בעצמי) על מנת לאפשר לעצמנו באמת להצליח באופן שייטיב עמנו, שנרגיש שאנחנו גדלים בצורה בריאה ומביאים מהברכה שלנו לעולם.

"גם פיקאסו התלבט"

למה שנזיז את עצמנו? יש כל כך הרבה אתגרים בדרך. יש עוד המון יוצרים מוכשרים, ואפילו מצליחים. אולי אתם מכירים את המשפטים האלו מהקול הפנימי שלכם: "בשביל מה?" "אולי לא יאהבו את מה שאני עושה?" "אין בזה שום דבר מיוחד, זה סתם" "אני לא מספיק טוב" "הצגתי/הופעתי/הראיתי וקיבלתי תגובות לא טובות, אין לי סיכוי".

אז רק על מנת לסבר את האוזן, היוצרים הגדולים והמפורסמים שאתם מכירים עברו אינספור כשלונות ונסיונות בדרכם. דיוויד בואי הקליט 6 אלבומים לפני שהתחיל להצליח באמת, גבריאל גרסיה מארקס כותב בספרו "לחיות כדי לספר" שרק בגיל 40 התחיל בכלל להרוויח מהכתיבה שלו למרות שכתב הרבה לפניכן, וכמובן יש עוד רבים וטובים. אלו שזה "בא להם בקלות" גם כן עברו קשיים מסוגים אחרים (להצליח ברגע ואז להמשיך את ההצלחה זו גם משימה מאתגרת). משתתפת מאחת הסדנאות של "התמונה הגדולה ליוצרים", סיפרה שביישוב שלה יש מבנה נטוש שעל הקיר שלו מופיע גרפיטי עם המשפט הבא: "גם פיקאסו התלבט". מה זה אומר? זה אומר שאי הוודאות, הספקות, הביקורת העצמית והחיצונית, המשברים והלמידה הם חלק מהתהליך. חלק חיוני. חלק חשוב. חלק מרתק ומשמעותי שמביא אותנו להיות הכי גדולים והכי טובים שאנחנו יכולים להיות.

מחוייבות זו מילה טובה

נכון. להיות יוצר יכול להיות מאתגר - אבל זו לא חייבת להיות חוויה של סבל ותסכול, לפחות לא רוב הזמן. העניין הוא שעל מנת לעבור את האתגרים בדרך, נדרשת המחוייבות שלנו כלפי עצמנו, כלפי התומכים שלנו וקלפי הקהל שלנו. מחוייבות זו מילה גדולה, ולפעמים מרתיעה. אך בעיני יש לה משמעות אחרת, חיובית. כזו שאומרת שאנחנו נהיה עם עצמנו גם כשקשה. שנחזיק לעצמנו את היד גם כשנהיה עצובים ונרגיש הכי לבד בעולם. שנמצא את הדרך להיעזר באחרים בדברים שאנחנו לא יודעים איך לעשות או שאין לנו כוח או רצון לעשות. שלא נעזוב את עצמנו, שלא נלקה את עצמנו. שנהיה בעדנו ונאמין בעצמנו, וגם אם נשכח - ניזכר ונחזור להאמין שוב.

לסיכום, קחו לכם את הזמן לעבד את המידע, לראות איפה אתם נמצאים ואיך אתם מרגישים לגבי הדברים שנכתבו כאן. זו הזדמנות לעשות צעד משמעותי לקבלה עצמית ולקפיצה בריאה ואמיצה, ולהקשיב ברצינות לרצון שלכם שאינו מרפה ומזכיר לכם כל פעם מחדש להמשיך ליצור. מזמינה אתכם להתייעץ, לשאול ולכתוב לי, אשמח לעזור בכל מה שאוכל. לאלו שמוכנים לעלות שלב בהתפתחות, מזמינה לסדנת התמונה הגדולה - "עולים שלב - אמנים בצמיחה" - ללמוד, לשתף ולפגוש אמנים שעוברים מסע דומה.

אתם לא לבד - או כמו שדיוויד בואי אומר באנגלית "You're not alone" בסוף השיר פה למטה.

אהבתם את הפוסט? יש לכם שאלות? מוזמנים להגיב כאן למטה וכמובן לשתף חברים.

60 views0 comments
bottom of page